Ať to tam mají hezčí

Setkání – Ať to tam mají hezčí

Kanceláře, stěhování, homeoffice. Zkrátka všechno kolem prostředí, ve kterém se pracuje. Jak se bude pracovat, co to bude znamenat a jak se s tím vypořádat? Co je důležité, co komu zafungovalo na co si dát pozor, s čím pracovat, jak se mění svět a požadavky na pracoviště? To vše a mnohem více jsme si ukázali na dubnovém setkání Institutu interní komunikace.

 

Úvodní slovo si tradičně vzal Tomáš Poucha, ředitel Institutu interní komunikace, který ukázal zajímavá čísla z průzkumů a trendů na téma vlivu prostředí na spokojenost zaměstnanců. Tak například – věděli jste, že při stěhování firmy průměrně odejde 20% zaměstnanců?

Následně jsme si s Jiřím Brédou ze společnosti Mise HERo, připravili pro účastníky praktickou ukázku toho, jak to může reálně vypadat, když se firma přestěhuje. Hostům jsme na začátku řekli, že jsme pro ně připravili ukázku nových, inteligentních, multifunkčních kanceláří, které jsou postavené tak, aby splňovaly všechny jejich požadavky. Hosté byli nadšení a natěšení. Pak jsme je však zavedli do místnosti pro pár osob, kam se jich najednou muselo vměstnat 20. Na některé z nich nezbylo volné místo. Přestože v místnosti nechybělo nic, co jen si může zaměstnanec přát – kuchyňka, intimní zóna, bezpečnostní zóna, sociální zóna, konferenční místo, hot desk a mnoho a mnoho dalšího, bylo jasné, že byli účastníci zklamaní. Proč? Vždyť jsme to přece dělali pro ně, chtěli jsme kancelář postavit tak, aby si v ní každý našel to své. Na něco důležitého jsme ale zapomněli – a sice zeptat se „zaměstnanců“ co by vlastně v nových prostorách chtěli a potřebovali. Toto cvičení, jakkoliv se jeví banální, bylo velmi dobré pro otevření očí a uvědomění si, že jde v první řadě o zaměstnance, a právě jich bychom se měli chtít ptát, co je pro ně důležité.

Na cvičení navázal Jiří Bréda, který také zdůraznil, že aby se lidé vůbec stěhovat chtěli, musí pro to mít důvod. Zatímco historicky to bylo za zdroji, dnes je to především kvůli lidem, které máme rádi. Zároveň je však důležité, cítit se v novém prostředí příjemně – jen v tomto případě může být člověk v práci spokojený a tím pádem i efektivní. Na to se však velmi často zapomíná. Velmi populární jsou v dnešní době tak zvané hot desky – tedy kanceláře, kde jsou stoly, u kterých žádný člověk nemá své pevné místo. Kdo dřív přijde, ten dřív sedí. Není to ale pro zaměstnance spíše stresující? Podle Jirky záleží na firemní kultuře a o konkrétních lidech. Nesmíme jim nutit něco, co je primárně stresuje. Pokud zaměstnanci volají po home office, mohou být hot desky řešením. Pokud musí každý den do kanceláře je logické, že v ní budou chtít mít své stálé místo. Jirka nám také ukázal několik principů gamifikace, které mohou při stěhování výrazně pomoci. Důležité je si uvědomit, že některé gamifikační prvky mohou být sice drahé, ale odchod zaměstnanců, rozbití týmů, a tedy i vliv na ty, co zůstali, je mnohem dražší.

Dalším hostem byl David Řezníček, ze společnosti Konsepti, která se zabývá návrhy interiérů a luxusním designovým nábytkem. Ten nám ukázal, jak to reálně vypadá, když se firma stěhuje – co všechno se při tom musí zařídit a kdo všechno vlastně do procesu vstupuje. Představil nám také několik bodů, které jsou důležité pro zaměstnance:

  • Lokalita a dostupnost (MHD, kolo…)
  • Design
  • Světlo
  • Ergonomie, změny pracovních režimů během dne
  • Služby (Jídlo, jesle, kadeřník, fitko, kino…)
  • Vztahy, sdílení, hluk, soukromí, zeleň, terasy, ekologie, zvířata, občerstvení…
  • Organizace, komunikace, bezpečnost, ochrana dat…

 

David také účastníkům ukázal, jak se změnilo vybavení kanceláří během několika let.

 

A na co podle něj při stěhování nesmíme zapomenout? Stěžejní je nejlepší možná příprava, dobrý průzkum, sběr dat a informací, vnímání potřeb lidí (zaměstnanců a nižších manažerů), spoluúčast, diskuze, zapojení (např. formou DIY), spoluzodpovědnost (péče, údržba, rozvoj) a nesmíme zapomenout ani na zábavu a zážitek.

Posledním hostem byl Petr Váša ze společnosti Microsoft, který hostům ukázal, jakým způsobem můžeme digitální kulturu využít jako konkurenční výhodu. V první řadě je potřeba si uvědomit, že zaměstnanci se mění. Do roku 2020:

  • 50% globální pracovní síly budou mileniálové
  • Bude celosvětový nedostatek 40miliónů vysoce kvalifikovaných pracovníků + 825 000 volných pozic v ICT (EU)
  • 50% pracovní síly bude tzv. „digital natives“ s přístupem k internetu 24/7 a možností pracovat odkudkoliv
  • Práce se mění v týmovou práci!
    • 2x více týmů než před pěti lety
    • 50% nárůst činností vyžadujících spolupráci
    • 80% času trávíme týmovou prací

Těmto datům bychom měli věnovat velkou pozornost i v rámci pracovního prostředí. Proč je tedy digitální kultura tak důležitá?

 

 

Odebírejte naše novinky

Přidejte se k nám a žádná plánovaná akce Vám neunikne!

Plně respektujeme nařízení GDPR. Popis způsobu našeho chování najdete v patičce.

-Děkujeme.