Ať je sranda aneb gamifikace v interní komunikaci

Ve většině společností většina témat a článků v interní komunikace slouží především k informování (70%). Jen 10% z nich potom vysvětluje, 6% vybízí k interaktivitě a 4% jsou pro pobavení. Ještě před třemi lety toto téma vůbec nerezonovalo a obecně platit spíše názor, že hry do pracovního prostředí nepatří. Tento rok se však začalo objevovat častěji a častěji – dokonce i v několika pracích naší soutěže Grand Prix. Lidé si začali uvědomovat, že gamifikace lidi obecně velmi baví a díky ní mohou snáze a efektivněji dosáhnout výsledků.

Antonín Vacek ze společnosti Mise Hero rozděluje gamifikaci na dva typy – gamifikace struktury a gamifikace obsahu. Ve struktuře jde podle něj o vnější motivaci – herními prvky motivujeme uživatele, aby konzumovali obsah. V gamifikaci obsahu jde potom o motivaci vnitřní – tedy přidáváme takové herní prvky, aby samotná konzumace obsahu byla více motivační, zábavnější, chytlavější. Na začátku je ale důležité ujasnit si pár bodů, abychom věděli, proč vlastně chceme gamifikaci v interní komunikaci zavést a jaké má mít výsledky:

Gamifikace design checklist podle Antonína Vacka

  • Business cíle
    • Co od gamifikace očekávám, co se má změnit a o kolik – metriky
  • Požadované chování/akce
    • Co chci, aby hráči dělali (objednali zboží, odebídali newsletter, vyplnili profil, přihlásili se na událost apod.)
  • Kde jsou naši hráči
    • Velmi důležitá je cílová skupina – bude se jednat o dělníky na lince, nebo top managery? Každý z nich má jiné zájmy a potřeby
  • Jaké jsou motivace naší cílové skupiny?
    • Proč mají chtít začít hrát, zůstat a vracet se?
  • Zábava
    • Bude to hráče bavit? Hra nesmí vyznít „trapně“
  • Herní prvky, prostředí, platformy
    • Výběr vhodných herních prvků závisí na výše uvedeném. Podcenění analýzy zvyšuje riziko neúspěchu zavedené gamifikace

 

Poslední dva body jsou obzvláště problematické a je velmi důležité si je správně definovat. Lidé jsou lidé a je potřeba se do ně vcítit a zajímat se, co by je mohlo bavit.

Podle Antonína Vacka je gamifikace vidět úplně všude – v práci, marketingu, produktech, ale i v životním stylu. V interní komunikaci máme několik možností, jak s ní pracovat. Nemusíme vymýšlet nic nového, co ještě nikdo nikdy nedělal. Můžeme se inspirovat jinde a jen si téma a způsob her upravit tak, aby nás to co nejvíce bavilo.

Po krátké přestávce vystoupil Jiří Bréda, také ze společnosti Mise Hero. Podle něj právě hraní formuje mozek savců. Člověk se mnohem více naučí hrou, než když se musí učit věci nazpaměť, protože hra je pro něj přirozená. Proto je rozhodně špatně, pokud je ve firmě zastáván názor, že hry do práce nepatří. Naopak. Člověk by se měl v práci především bavit, protože potom je mnohem motivovanější a efektivnější v tom, co dělá. Jiří Bréda také hostům představil nejúčinnější nástroje gamifikace, ale na konkrétních příkladech i v rámci krátkých videoukázek také ukázal, jak se jim povedlo gamifikaci zavést v jiných společnostech.

Nástroje gamifikace, které (ne)fungují podle Jiřího Brédy

  • Příběh
    • Kvalitní příběh dává věcem smysl – lidi baví a motivuje
  • Žebříček
    • Často zmiňovaný nástroj gamifikace, pro spoustu lidí ale může být často spíše demotivační
  • Tajemství
    • Naopak funguje velmi dobře. Pokud hned na začátku víte, že na konci přijde překvapení, něco se dozvíte, nebo získáte, je motivace se ke hře vracet mnohem větší
  • Otevírání obsahu
    • Šikovnou formou můžeme zaměstnanci „přinutit“ aby si obsah vytvářeli sami. Naopak zpětnou vazbu nemusí dávat přímo nadřízený, ale zaměstnanec by se měl zkusit ohodnotit sám.
  • Sbírání
  • Objevování něčeho nového
  • Sdílení
    • Protože každý se rád pochlubí, když se mu něco povede ?

Na konci minikonference proběhl workshop, ve kterém si všichni zahráli hru s hledáním pokladu ?. Všem hostům děkujeme za účast a zároveň Vás srdečně zveme na naší další akci – Jak se jim dostat do hlavy aneb jak zapojit manažery do interní komunikace, která se koná 30.11. v Tančící Kuchyni

Zaujal Vás někdo z našich hostů a chtěli byste se s ním osobně seznámit? Kontaktuje nás, rádi Vás propojíme ?.

Nezapomeňte, že máme novou strukturu členství! Brzy Vás o něm budeme informovat pomocí našeho newsletteru. Pokud máte už nyní jakékoliv dotazy týkající se členství, neváhejte nás kdykoliv kontaktovat – slavrovic@iik-mkti.cz

Odebírejte naše novinky

Přidejte se k nám a žádná plánovaná akce Vám neunikne!

Plně respektujeme nařízení GDPR. Popis způsobu našeho chování najdete v patičce.

-Děkujeme.