Setkání IIK, které proběhlo 12. května, se zaměřilo na ukázky Best Practice. Ukázali jsme si tři konkrétní případové studie a 7 smrtelných věcí v IK. Podívali jsme se do Komerční banky, Société Générale, T-mobilu a Kofoly.
Interní noviny v KB
Helena Mládková z Komerční banky nám ukázala cestu, jak z obyčejného a nepříliš úspěšného interního časopisu udělat oceňovaný a zábavný plátek, který v roce 2015 vyhrál cenu Fénix v kategorii B2E. Přeměna interního časopisu v KB naJournal začala v roce 2012. Do té doby vydávali spíše lifestylový časopis, který byl hodně korporátní a který byl plný dlouhých a nezajímavých článků (co dělá audit…). Rozhodli se z časopisu přejít spíše na formát novin, pro který jsou typické krátké zprávy.
Faktory úspěchu:
- Zkrácením textů zvýšili čtenost, nebojte se zkracovat texty
- Neustálé vylepšování, nebojí se inovací a změn formátů
- Redakční rada velmi angažovaná a baví je, co dělají
- Aktuální informace pro zaměstnance, co hýbe bankou, co potřebují pro práci
- Poslouchají, co zaměstnance zajímá
- Interaktivní věci, soutěže
SGEF DEAL – newsletter
Druhý příspěvek se opět podíval do skupiny KB, tentokrát ale na newsletter části, která se specializuje na firemní investice.„Panovalo u nás velké napětí mezi obchodníky, kteří se považovali za motor společnosti, a neobchodníky. To mi přišlo vůči neobchodním oddělením nefér,“ uvedla svůj příspěvek Kamila Nosková, mimo jiné i členka redakční rady Journalu. Přišli proto s pravidelným newsletterem SGEF DEAL, který měl za cíl posílit hrdost zaměstnanců za to, co dělají. Zveřejňují v něm zajímavé obchody, klienty, aby všichni zaměstnanci věděli, co kdo dělá a na čem kdo pracuje nebo pracoval. Za úspěchem zde stojí převážně jednoduché členění, čtenářsky poutavé titulky a především ochota zaměstnanců sdílet informace o svých obchodech.
7 smrtelných hříchů v interní komunikaci
Michael Sidó ze společnosti T-mobile se s námi přišel podělit o sedm věcí, které by byla chyba dělat v interní komunikaci.
- Neinspirovat a neinspirovat se
- Věci, které se povedou, by se měly sdílet
- Díváme se, co ve světě funguje a inspirujeme se tím
- Nenaslouchat
- Když se zaměstnancům něco nelíbí, je třeba to reflektovat v IK
- Pokud nebudeme naslouchat zaměstnancům, nebudeme řešit to, co chtějí řešit, a IK nebude úspěšná
- Nesdílet
- Na IK se podílejí i ostatní oddělení
- Je třeba vzájemně spolupracovat a sdílet nápady
- Neděkovat
- Nejúspěšnější interní kampaň T-mobilu byla ta, kde management děkoval zaměstnancům, za jejich práci a za to, co pro firmu dělají
- Je důležité umět poděkovat
- Nebavit
- IK by měla zaměstnance především bavit
- Neinovovat
- Používají nástroje jako Slido na eventech, rozdávali 3D brýle na roadshow (papírové, do kterých se vloží smartphone)
- Rozpohybovali titulní stránku firemního časopisu pomocí augmentované reality…
- Nezapojovat
- Do IK je třeba zapojovat i ostatní zaměstnance, redakční radu sice mají, ale obsah tvoří samy zaměstnanci
- Zapojují management
Znárodnění Kofoly
„Kofola nikdy nekomunikovala jako firma, ale jako značka. Nyní poprvé v souvislosti se vstupem na burzu měla komunikovat jako celek,“ uvádí svůj příspěvek Jaroslava Musilová ze společnosti Kofola. Komunikovali na tři cílové skupiny: na investory, spotřebitele a zaměstnance. Na investory byla zacílena tisková konference před Pražskou burzou, před kterou také odhalili zlaté prasátko jako symbol vstupu na burzu. Ke komunikaci se zákazníky využili především tradiční vánoční přání, kde byla možnost nějaké akcie vyhrát. Komunikace na zaměstnance, kdy každý zaměstnanec měl dostat nějaké akcie, byla poměrně specifická:
- Online kanály nefungovaly
- Nejlépe fungovaly WC rámečky
- Velká zábavná akce v Ostravě pro všechny zaměstnance, kapela Kryštof… (zvládli to zorganizovat za pouhých 5 týdnů) – spojené i s přespáním, ale lidé nikde nechtějí být přes noc
Jako problém se ukázala problematika spojená s darováním akcií, protože nestačí jen někomu darovat akcie, ale je s tím spojená náročná administrativa. Kvůli těmto komplikacím si akcie vzala jen polovina zaměstnanců.
Tato akce již proběhla. Výstupy a prezentace z akce najdete v naší knihovně. Knihovna je pro členy Institutu interní komunikace zdarma. Ostatní nás prosím kontaktujte.