Korporace versus menší firmy – svět (smutných) pohádek

Harvardský profesor Clayton Christensen se už před dvaceti lety zamýšlel nad dilematem inovace. Tvrdí, že velké společnosti padají proto, že nejsou schopné reagovat na svět kolem sebe a tak zaspí a to je zahubí. Stokrát opakovaný příklad Kodaku, který zaspal nástup digitálních kamer, nebo Nokia, která úplně nedala smartphony. Zajímalo by mě, kdy už tedy začnou padat další velké korporace kolem nás, když jsou tak neschopné a svět se ta hrozně vyvíjí? Ono se to nějak neděje. 

Existují takzvané udržitelné a disruptivní inovace. Ty disruptivní všichni zbožňují, protože jsou známé a sexy. Tedy známe jich jenom pár, ale známe je dobře (nebo si to myslíme). Každý vidí Apple, Google a podobné příklady zkreslení následkem přežití. Nevidíme ty mraky těch, kterým se to nepovedlo a také nevnímáme, jak se to u těch hvězd zpomaluje. Kroutíme hlavou nad tím, jak jsou velké korporace pomalé. Jenže korporace jedou inovace hlavně ty druhé – tedy ty nudné, ale funkční – udržitelné inovace – malé změny a posuny, které se neustále kapitalizují. 

Podniká se pro zisk. Zisk je určitě jedním z hlavních důvodů, proč v současné době třeba Apple dělá to co dělá. Jejich vize o tom že chtějí posouvat lidstvo je trochu úsměvná, pokud se podíváme na jejich každoroční inovace známých výrobků. Nové produkty jsou určitě lepší, než ty minulé, ale jen o trochu a rozdíly jsou pro obyčejného smrtelníka často těžko postřehnutelné – tedy, pokud se nejedná o cenu, která každoročně vesele povyroste.

Připomíná mi to Sergeje Bubku. Možná si na něj vzpomenete. Byl to světový rekordman ve skoku o tyči. V době své naprosté hegemonie dělal několik let v kuse, nepřetržitě světové rekordy. Nebylo to tím, že by se neustále zlepšoval a chtěl posouvat lidstvo. Určitě velmi dobře věděl že by hned skočil třeba o pětadvacet centimetrů víc, než byl světový rekord. Jenže proč by to dělal, když stačilo skočit o centimetr a dostal tučný bonus? Takže raději skákal pětadvacetkrát o centimetr a dostal pětadvacet bonusů. Jednoduché počty. Možná to není zábavné, ale je to business. 

Když se díváme na důvody, proč padají korporace – bývá to většinou že zaspali. Proč padají SME? Většinou je to špatné řízení – neumí řídit cashflow (přes 80 %), nebo prodávají nesmysly, o které trh nestojí (42 %). 66 % jich nemůže sehnat nové zákazníky – to všechno už mají korporace vymyšlené. On, mezi námi, Kodak nezaspal s digitální fotografií – oni na ni měli patent, jen digitální média měla o desítky procent menší marži než kino, proto dlouho skákali podle starého, funkčního modelu, který oblast lépe “dojil“, až bylo pozdě… 

Žijeme ve světě velkého zkreslení. Masmédia nás krmí tím, jak je všechno špatné, sociální média zase tím, jak to mají všichni kolem nás skvělé. Je to rozhodně motivační – vyvíjí to na nás velký tlak a jak se říká, jsme jako olivy – to nejlepší vyjde pod tlakem. Ale je to i trochu falešné. V životě nás hrozně baví hrdinové, kteří pokořili obry, porazili velká vojska, a všechno udělali hned. Svět businessu je ale hrozně veliký a přiznejme si, že to byly spíš výjimky, které byly tak jedinečné, že se o nich mohly začít psát pohádky. 

Je otázka, co je v byznysu správně. Dělat velké revoluce a přinášet úplně nové nástroje, nebo přicházet s centimetrovými posuny a z pohledu zadání, splnit businessové zadání? 

Rozdíl mezi malými a středními firmami a korporacemi je hrozně velký. Žijeme v bublinách, které jsou často v jednom nebo druhém světě. Samozřejme, je velice osvěžující vidět zcela nová a progresivní přenastavení fungování malých a středních firem, které přesně vycházejí z nejnovějších přístupů a názoru. Srdce teoretikovo zaplesá a už by bublinové organizační struktury, průmysly 4.0 nebo agilní řízení tlačilo všude. Ale svět korporace je za velkou zdí a žije si vlastním životem a funguje to – tedy pokud se to měří financemi a o těch to je… Takže, má vůbec smysl vymýšlet něco nového, posouvat svět nebo prostě najít tu svou zlatou žílu a prostě ji vytěžit? 

Odebírejte naše novinky

Přidejte se k nám a žádná plánovaná akce Vám neunikne!

Plně respektujeme nařízení GDPR. Popis způsobu našeho chování najdete v patičce.

-Děkujeme.