Peníze nikoho nenakopnou
Peníze, bonusy, benefity, zábava, nebo pochvala – to jsou všechno nástroje používané asi ve všech firmách. Je až děsivé, jak se toho o nich málo ví a jak se s nimi špatně pracuje. Ve spolupráci se společností Ipsos jsme udělali velký průzkum, kde jsme se na tyto parametry podívali a zjistili velmi zajímavé skutečnosti. Co všechno z výzkumu vyplynulo, ale i to, jaké nástroje a přístupy v různých společnostech pomáhají, jsme otevřeli na dalším setkání.
Na začátku vystoupil Jiří Bréda ze společnosti Mise HERo, díky kterému si účastníci setkání hned na začátku vyzkoušeli praktické cvičení. Každý z nich dostal dva papírky, na které měl napsat pochvalu pro své dva kolegy. A pak přišla ta obtížnější část – každý se měl na papírky podepsat a zítra je nalepit tam, aby je oni zmiňovaní kolegové našli. Skoro všichni účastníci slíbili, že zítra skutečně kolegům papírky předají. Nicméně emoce nebyly u všech tak jednoznačné. Nejčastější emocí byl totiž strach. Strach z toho, že to bude trapné, a to jak osobě, která měla někoho pochválit, tak té, která má pochvalu přijmout. „Právě to jsou nejčastější důvody pro to, proč lidi nechválíme a neoceňujeme. A přitom je to pro ně tak zásadní, že potom jsou loajální, nevadí jim pracovat přesčas a chtějí s námi spolupracovat.“ říká Jirka Bréda, který tak udělal krásný úvod Kristýně Vysloužilové.
Kristýna nám totiž přinesla ukázat nový výzkum společnosti Ipsos, zaměřený právě na motivaci zaměstnanců. Z něj vyplynula velká řada zajímavých dat a čísel, které najdete v naší knihovně. Zde je alespoň malá ochutnávka toho, na co bychom rozhodně neměli zapomenout:
-
- Peníze jsou jen hygienický faktor, ale ne motivátor
- Klíčové faktory angažovanosti jsou loajalita (nechci odejít) a jak mluvím o firmě ve svém okolí
- Právě na ně má obrovský vliv pochvala: lidé, které v práci někdo pochválí, 3x častěji doporučí firmu někomu ve svém okolí a častěji plánují i zůstat ještě alespoň rok
- Pochvala má tedy úplně stejný, ne-li lepší, efekt než peníze, s tím rozdílem, že nic nestojí, má vliv i na vnímání platu
- Manažeři se ale často vyhýbají tomu dávat zpětnou vazbu, a zejména pozitivní
- 45 % Čechů celý rok pochvalu nedostane
Po Kristýnině prezentaci, ze které bylo zřejmé, jak obrovskou roli pochvala u zaměstnanců vlastně hraje, představil Jirka Bréda ještě několik zásad, jak by vlastně měla pochvala vypadat.
Jak chválit podle Jirky Brédy:
- Svými slovy – autenticky, lidsky, upřímně
- Bezprostředně – co nejdřív, jak se to stane
- Za konkrétní věci – popsat situaci
- Proces – je lepší chválit proces, než tu konkrétní věc
Na Jirku velmi hezky navázala Tereza Drahoňovská ze společnosti ComAp se svou prezentací na téma: Dokáže firemní kultura lidi motivovat?,
Co zaměstnanci v ComAp nejvíce oceňují podle Terezy Drahoňovské
- Komunikace bez bariér
- Týkáme si, žádná omezená pravidla ve firemní komunikaci, jednotlivá oddělení jsou si blízko, spolupráce se neodmítá (např. recepční si může udělat meeting se CEO a je to vítané)
- ALE
- Občas projekty vyšumí a vše trvá déle – je potřeba se bavit o procesech a zodpovědnostech, aby bylo vidět kdo co řídí a kdo za co ruší
- Recepční si může udělat meeting se CEO a je to naopak vítané
- Prostor pro změny
- Nováčci mají šanci být součástí velkých cross company projektů – mají okamžitě šanci učit se od lidí a vidět, co se tam děje. Máš nápad? Tak ho zrealizuj!
- ALE
- Zaměstnancům občas chybí zkušenost z jiných firem – lidé nám neodchází, což je sice výhoda, ale má to i svá omezení
- Kultura a blízkost
- Have fun v našich strategických cílech
- Hodnoty zapojené v recruitmentu a hodnocení výkonu
- Zaměstnanci ve volném čase organizují akce pro zbytek firmy
- ALE
- Někomu kultura nesedne a brzy kvůli tomu odchází
Tereza nám také ukázala nástroje, které jim v interní komunikaci velmi pomohly. Jednou z nich byl například časopis, který se stal z interního externím – cílem bylo zákazníkům i zaměstnancům ukázal, že jsou na stejné vlně a mají stejné cíle.
Jako poslední vystoupil Jan Kopecký, který nám přišel ukázat, jak se s motivací a pochvalami pracuje ve společnosti T-mobile.
Co podle Honzy lidé v práci také potřebují?
- Vidět dopad své práce
- Cítit uznání
- Mít možnost něco ovlivnit
- Bavit se
Přitom to, že lidé cítí uznání a vidí reálné dopady své práce je to nejdůležitější. Podle Honzy hodně záleží, aby si toto uvědomovalo vedení. T-mobile má totiž v této oblasti obrovskou podporu od generálního ředitele – on sám dokonce vytváří příležitosti, kdy může někoho ocenit. To se potom děje na několika rovinách. První z nich je interní sociální síť Workplace, kde děkovací a oceňovací posty přímo od generálních ředitele mají mnohem větší počty lajků a komentářů, než ty ostatní. Tyto typy příspěvků si generální ředitel dělá co nejvíce sám, interní komunikace mu předává jen relevantní podklady, a to čistě z časových důvodů. Druhým zajímavým projektem je posílání hvězdiček. Když chce někdo někoho pochválit, pošle mu hvězdičku a lidé, s nejvyšším počtem na konci roku dostanou svou velkou hvězdu na chodníku slávy na centrále. Interní komunikace (samozřejmě s velkou podporou generálního ředitele) také organizuje všemožná setkávání se s managementem na různých typech akcí a následné sdílení na sociálních sítích – ať už jde o firemní snídaně, grilování, koncerty, či vánoční večírky.
Podle Honzy je na komunikaci v T-mobile nejdůležitější to, že ačkoliv je korporace, je všechno v první řadě o lidech. Nejen o produktech a procesech, ale o lidech. To je potřeba si uvědomit a pracovat s tím. A pokud máte podporu ve vedení, není nic jednoduššího, než s tím pracovat- vnímat lidi, jejich přidanou hodnotu v práci, a za tu je také patřičně ocenit ?.