Jak se dělá interní komunikace v Ambiente?

Na první snídani v letošním roce jsme se podívali na síť restaurací Ambiente. Jaká je role i očekávání zakladatele, centrály a poboček? Lze do procesu zapojit všechny zaměstnance?  Tyto a řadu dalších otázek jsme na snídani otevřeli právě dnes.

„Snažíme se svou práci dělat nejlépe, jak umíme a z toho asi vychází to nejlepší“. Těmito slovy odpověděla Šárka Hamanová, manažerka PR a obsahu ve společnosti Ambiente, na otázku, proč je vlastně Ambiente tak úspěšné nejen mezi zákazníky, ale i mezi zaměstnanci. Podle ní totiž Ambiente není jen síť restaurací, jeho cíl je mnohem vyšší. Jedná se totiž o prostředí, které spojuje lidi se stejným pohledem na gastronomii.

V současné chvíli prochází Ambiente restrukturalizací – z malé rodinné firmy se stala společnost s 900 zaměstnanci a stává se tak korporací. Jen v zázemí pracuje přes 50 lidí. Podle Šárky je potřeba, aby všichni zaměstnanci vnímaly stejné cíle a hodnoty, které Ambiente má. V tomto případě je ale potřeba zdůraznit, že se nejedná jen o prázdné buzzwordy, ale o konkrétní věci, za které se mohou zaměstnanci postavit. Na základě toho vzniklo 14 jedinečností, které jsou při nástupu všem zaměstnancům prezentovány na základě konkrétních příběhů. Tak například houževnatost. Pojem, pod kterým si každý představí něco jiného. Pro zaměstnance příběh jednoho z nich, který rok hledat vhodných chov na kvalitní české maso. Rok sám objížděl dodavatele, rok maso testoval, rok hledal to, co dosud na trhu nebylo. A nepřestal, dokud skutečně nenašel to, co hledal. A takto jsou určeny i další jedinečnosti.

Co jsou hlavní cíle Ambiente?

  • Sdružovat lidi se stejným pohledem na gastronomii
  • Osvěta o lepším a kvalitním jídle – dostat toto jídlo do rodin
  • Podpora všeho kvalitního o gastronomii
  • Využívání kvalitních potravin
  • Udělat z Prahy místo, do kterého se budou lidé sjíždět kvůli skvělému jídlu tak, jako se to stalo v Dánsku.

To a mnohem více jsou důvody, proč vlastně Ambiente přitahuje i celou řadu uchazečů o zaměstnání. Lidi v oboru to zkrátka zajímá a chtějí dělat pro zaměstnavatele, který jejich osobní názor sdílí a rozvíjí.

Jak je to ale s komunikací? Jak můžeme toto všechno předat lidem ze zázemí a dalším 850, kteří jsou rozptýleni po jednotlivých restauracích?

Nejdůležitější komunikační kanály v Ambiente

  • Noviny
    • Jedná se o interní noviny, které se tisknou jednou měsíčně v nákladu 600ks
    • Informuje se o nich o všem důležitém, co je potřeba zaměstnancům sdělit, v první řadě zde však stojí jednotliví lidé.
    • Hodně informací v nich jsou spíše osobní – např. i to, kdo s kým chodí, nebo kdo se kam chystá v létě na dovolenou
    • Inspirace k článkům se čerpá částo ze soukromých profilů zaměstnanců, další tipy přichází od konkrétních lidí z konkrétních míst, kteří se chtějí podělit o zajímavost, která se děje například přímo u nich na place.
    • Noviny jsou na kolech distribuovány do jednotlivých provozoven
    • Čtenost je obrovská – přes 93%
  • Facebook
    • Uzavřená skupina na Facebooku pro zaměstnance
    • Není nikým moderovaná, ale lidé si tam přesto vyměňují různé fotografie a zkušenosti.
    • Přesto i zde je poměrně vysoká čtenost článků, které jsou přidány někým ze zázemí
      • Jsou to většinou články v médiích, ale i jiné zajímavosti z oblasti gastronomie. A protože to je to, co všechny spojuje, jsou tyto články velmi oblíbené a čtené
    • Blog
      • Nejedná se o nástroj určený primárně pro zaměstnance, ale naopak pro širokou veřejnost
      • Obsahuje různé zajímavost z gastronomie obecně, ale také zajímavosti z jednotlivých provozoven, o konkrétních lidech a podobně.
      • Čtenost blogu je 22 000 lidí měsíčně a až 80% zaměstnanců čte jeho obsah 1x týdně

Již ve výše uvedeném textu je zřejmé, že zaměstnanci stojí ve středu zájmu. Proto – musí-li se řešit například fluktuace – se jim naslouchá i v tom, co by potřebovali změnit, aby se jim v Ambiente pracovalo lépe. Z dotazů se totiž zjistilo, že zaměstnanci chtějí méně odpracovaných hodin měsíčně a také možnosti dalšího vzdělávání. V tom jim Ambiente vyšlo vstříc – počet hodin snížilo a zařídilo další kurzy a školení. Zajímavé je, že je na nich vždy plno, i když si část nákladů na školení musí zaměstnanci hradit sami. Další zajímavostí také je, že si zaměstnanci často dělají i kurzy mezi s sebou. Tak třeba barista jedné z Ambiente kaváren uspořádá baristický kurz pro kohokoliv jiného z širokého Ambiente týmu a sám si potom může zajít na kurz vaření těstovin od jednoho z Ambiente šéfkuchařů. Je zkrátka, že i v pracovním procesu je potřeba lidi podporovat v tom, co je baví, zajímat se o ně a naslouchat jim.

 

Pokud máte zájem o celou prezentace ze setkání, kde je jsou uvedeny další informace, navštivte prosím naši knihovnu.

Knihovna je zdarma pro členy Marketingového institutu. Další zájemce prosíme, aby kontaktovali Stáňu Lavrovič na 608 860 668 nebo slavrovic@iik-mkti.cz

Odebírejte naše novinky

Přidejte se k nám a žádná plánovaná akce Vám neunikne!

Plně respektujeme nařízení GDPR. Popis způsobu našeho chování najdete v patičce.

-Děkujeme.